Uncharted 3: Drake's Deception

Uncharted 3: Drake's Deception hands-on preview

Gepreviewd voor PS3 door Mich

20 October 2011 8:45 -

Ofwel zijn Drake's bovenarmen volledig hol aan de binnenkant, ofwel scheelt er iets met de anatomie van onze fors gebouwde avonturier. Het toont maar aan hoe vergezocht onze argumenten moeten zijn om toch maar iets negatiefs aan te halen bij het zien van Uncharted 3: Drake's Deception, de serie die ons sinds 2007 tweejaarlijks verrast met een globetrotteravontuur dat spelers spontaan in een gelukzalige vakantieroes brengt.

Laten we de strooien hoedjes en frisse cocktails voorlopig even achterwege laten, want het leven van een schattenjager is meer dan genieten alleen. Een zekere Katherine Marlowe, het sprekende evenbeeld van actrice Hellen Mirren, heeft het gemunt op de ring waarmee we de voorbije jaren de show stalen tijdens bijeenkomsten met andere gelukzoekers. Met een zwaai van haar dolk snijdt ze de halsketting door waaraan dit kleinood van Drake's voorvader bengelt. Met krasse stem verkondigt ze dat ze alleen maar opeist waar ze recht op heeft. Ons niet gelaten, maar was dat bijkomend schot in de buikstreek echt nodig om die boodschap over te brengen?

Knock till they drop

Tot zover de trailer die ons het achterliggende plot achter deel drie moet toelichten. Als we de rest van de beelden mogen geloven, houdt zelfs een portie lood Drake niet gekluisterd aan een ziekenbed. Tijdens diens korte recuperatie ontdekt hij in de analen van een geschiedkundig boek dat de taaie tante ook een voorouder heeft die een verleden deelde met Sir Francis Drake. Alles wijst erop dat je voor de ware toedracht een stoffig kluwen van mysteries zal ontwarren. Uiteraard hoort daar een abonnement bij de goedkoopste vliegtuigmaatschappij bij, want er zullen opnieuw de nodige vliegmijlen afgelegd worden. Afgaande van de previewversie, die trouwens haar uiterste best doet om zoveel mogelijk plotwendingen geheim te houden, verlegt het Amerikaanse Naugthy Dog eigenhandig de standaard van het genre naar eenzame hoogten.

In het eerste level vinden we Nathan Drake en eeuwige zielsgenoot Victor Sullivan in een Frans aandoend kasteel terug. Veel tijd om te genieten van de architectuur krijgt ons duo niet, aangezien de aanwezige bende alle sporen wil uitwissen door de techniek van de verschroeide aarde toe te passen. Drake heeft misschien geen kaas gegeten van Russische tactieken uit de negentiende eeuw, maar weet wel dat de combinatie van droog hout en vuur voor rookontwikkeling zorgt waar geen menselijk long tegen is bestand. De eerste kerosinegooiers laat hij met enkele welgemikte schoten nog vrij eenvoudig in het stof bijten. Helaas hebben hun kompanen meteen door dat er iets loos is, en voor je het goed en wel beseft staat de hele boel in lichterlaaie. We hebben amper twee stappen richting dichtstbijzijnde nooduitgang genomen of we botsen eensklaps op twee ongewapende schurken. Meteen zie je een nieuwe manier in actie om handgemenen uit te voeren. Door ritmisch op een facebutton te duwen hou je eentje ervan aan de praat, terwijl de andere met een tweede knop op afstand wordt gehouden. Leuk is dat iedere aanval uniek uitvalt naargelang de positie van onze kemphanen. Zo voer je vanop hogere positie een soort karatetrap uit, terwijl een normaal gevecht meestal verschillende rake klappen vereist voor een knock-out.

Samen uit, samen thuis

Het aantal animaties werd gevoelig uitgebreid en herleidt personages uit concurrerende titels tot slecht geanimeerde, houten karikaturen. Drake houdt bijvoorbeeld automatisch de handen voor het gezicht wanneer hij een hittebron nadert. Meer dan ooit houdt Uncharted 3 rekening met de bestaande fysica achter lopen en sprinten, iets waar collega-ontwikkelaars gewoon niet bij stilstaan. Concreet duurt het steeds een aantal stappen vooraleer je op volle snelheid bent, net als een atleet die eerst snelheid opbouwt door kleine pasjes te nemen. Hetzelfde geldt voor de interactie met de goedlachse Sullivan, altijd klaar voor een grapje maar ook bloedserieus wanneer nodig. De serie laat het jeugdige leven stilaan achter zich en heeft een plaats gevonden waar ze tot volle maturiteit kan komen. De gameplay komt meteen vertrouwt over voor de fans en blijft, net als Gears of War, een geslaagde kloon van 'Killswitch'. Dekking zoeken en snel een andere locatie opzoeken verloopt misschien iets vlotter dan voorheen, maar feit is dat deze fundamenten al in 2009 grotendeels werden geperfectioneerd. Er zijn trouwens beduidend meer coöperatieve momenten aanwezig waarbij je ofwel iemand uit de nood helpt, ofwel een helpende hand vraagt om een pijnlijke val in een gapende afgrond te vermijden.

Ik spring op een vliegmachien

Het zijn voornamelijk de kleine toevoegingen die ondergetekende een warm gevoel hebben bezorgd. Uncharted 2 had onder meer het korte rustmoment in het Tibetaanse dorp die de spanningsboog even liet vieren, en ook het tweede speelbare level toonde situaties die we nooit eerder met een controller in de hand mochten beleven. Na een onwaarschijnlijke ontsnapping moet Drake een vliegtuig zien te halen dat op het punt staat op te stijgen. Spijtig genoeg leggen twee benen het altijd af tegen krachtbonnen die honderden tonnen staal de lucht in krijgen, of zou het probleem eerder liggen bij de extra kilootjes die Drake sinds kerst meezeult? Terwijl je al hijgend met je instapkaart zwaait, duikt daar plots vriendinnetje Elena in een jeep op.

Andere games zouden op dat moment overschakelen naar een tussenfilmpje waar de protagonist op gevaar van eigen leven een sprong waagt naar het inklappende landingsgestel, maar hier speel je het gewoon. Aan boord doen we zelfs geen moeite meer om onze open mond te gaan zoeken onder het bureau. Drake's heldhaftige poging wordt niet in dank afgenomen door een reus, die je uiteindelijk op slinkse wijze als ballast moet uitwerpen. Daarna krijg je met cargo te maken die niet volgens de voorschriften werd vastgemaakt. Bovendien staan de kornuiten van de reus al in de laadruimte te wachten met zware wapens in de hand. En alsof Murphy ermee gemoeid is, vertoont ook het vliegtuig zelf de nodige mankementen. Terwijl de kist letterlijk in stukken breekt en haar ongelukkige lading één na één uitspuwt, behoud je op ieder moment controle over Drake.

u

Wie kan/wil/durft beter?

Niets of niemand is perfect, maar de reeks levert op alle vlakken zo'n ontzagwekkend hoog niveau af dat we moeite moeten doen om ergens kanttekeningen bij te plaatsen. De acteurs zorgen voor een ongeziene chemie op de set en hebben elk een eigen insteek tijdens de opnamesessies. Bovendien is er ruimte genoeg voor een vervolg of tien, want zelfs na drie avonturen weten we bitter weinig over hun achtergrond of dagelijkse leven. De piekfijne presentatie levert een beeld- en geluidskwaliteit af die een ware streling zijn voor het oog.

Ontegensprekelijk dwaalt je blik soms af naar je console omdat je niet zeker bent dat de spelconsole dit allemaal in haar eentje klaart. Na water en sneeuw stelen ditmaal zand en vuur de show, twee elementen waar menig ontwikkelaar in het verleden de tanden op heeft stukgebeten. Eens je de transformatie van een bouwvallig kasteel naar een instortend inferno van dichtbij hebt overleefd, besef je dat de missie met glans is geslaagd. Om even een zijsprongetje te wagen om de aandacht voor detail toe te lichten: zelfs het versleten behangpapier wordt beïnvloed door de vlammen en krult realistisch op vooraleer in as uiteen te vallen.

Het dynamische camerawerk speelt hier een complementaire rol en slaagt er steevast in hetgeen te tonen dat nuttig kan zijn om te vorderen naar de volgende kamer of schermutseling. De grote hamvraag blijft of ook de puzzels meer vereisen dan een blik op het dagboek en het logisch denkvermogen van een kleuter. Aan de multiplayerzijde neemt Naughty Dog alvast alle kritieken ter harte, dus mogen we begin november hopen op een slopende, maar deugddoende tocht door de broeierige Rub'al Khali woestijn.

Met twee speelbare levels wist Naughty Dog alle mogelijke twijfels over het derde deel vakkundig van tafel te vegen. Of Uncharted 3: Drake's Deception even veel prijzen zal binnenhalen als haar voorloper is hoogst onzeker, maar de gameplayformule zet bij iedere telg wel een nieuwe standaard neer. De Amerikaanse meester-tovenaars hebben het action- adventure genre gepolijst tot in het oneindige, en wij kunnen alleen maar hopen dat ze hun geheimen niet meenemen in het graf.

(43 votes)

Informatie over Uncharted 3: Drake's Deception

Releasedatum: 04-11-2011