Preview
Special
Download

Ultimate Marvel vs Capcom 3

Gereviewed voor PS3 door Matthew

Review | 30 November 2011 13:37 -

Remakes, HD-ports en wat weet ik nog allemaal, het is een hype bij ontwikkelaars om oud materiaal opnieuw te gebruiken in plaats van creatief te zijn en iets nieuws te verzinnen. Ook Capcom is daar de laatste tijd schuldig aan en probeert in de vorm van Ultimate Marvel vs Capcom 3 de game van begin dit jaar opnieuw aan de man te brengen. Maar zijn de cosmetische aanpassingen genoeg om eenieder te verplichten deze in huis te halen?

Veel woorden zullen we niet vuil maken aan Ultimate Marvel vs Capcom 3. Wie de review van Marvel vs Capcom 3  heeft gelezen, weet wat hij kan verwachten. De 36 personages uit het eerste deel zitten allemaal vervat in deze bundel, maar daarnaast doet Capcom beroep op twaalf extra characters, waarvan de helft uit eigen stal. Een van die vechters, waarvan het Japanse bedrijf overigens veel heeft gelost de laatste maanden, is advocaat Phoenix Wright uit de Ace Attorney-reeks. Ook onder andere Frank West uit Dead Rising en Dante's tweelingsbroer Vergil vervoegen het spelersrooster. Aan de kant van Marvel merken we dan weer bijvoorbeeld Ghost Rider, Doctor Strange en Iron Fist op. Capcom heeft duidelijk geluisterd naar de fans en enkele belangrijke nieuwe personages geïmplementeerd om de spelervaring nog wat op te krikken.

Ultimate Marvel vs Capcom 3

Gameplaymatig is er bitter weinig veranderd. Je speelt nog altijd in een virtuele arena en kiest in de standaardmodus voor drie personages die in jouw naam zullen strijden tegen een ander trio. Aan de handelingen van de characters is niet bijster veel veranderd, al zijn er toch subtiele aanpassingen aangebracht om de gameplay net iets te verbeteren. Zo merkten we op dat Amaterasu zijn wapen kan veranderen wanneer hij nog in de lucht hangt na een sprong, dat Captain America kan doublejumpen en dat bepaalde personages zoals de Hulk, Crimson Viper en Ryu nieuwe moves hebben gekregen. Bovendien voelt het allemaal net iets meer gebalanceerd aan.

Daarnaast heeft Capcom ook een nieuwe modus geïntroduceerd. In Galactus Mode speel je eigenlijk enkel en alleen als de grote, roze vijand die we kennen als eindbaas in de verhaallijnen en je wordt constant uitgedaagd door groepjes van drie strijders die er alles aan willen doen om jou voor eens en voor altijd uit te schakelen. Aan jou om als vijand daar een stokje voor te steken. Zo leer je ook eens hoe het voelt om constant te worden aangevallen door een stel idioten. Daarnaast is het nu ook mogelijk om een gevecht te 'spectaten' met maximaal zes externe kijkers. Er is nog een gratis DLC-pakket met de Heroes and Heralds Mode, waarin je de drie gekozen spelers (in een team voor of tegen Galactus) kan upgraden door er drie van de meer dan honderd kaarten aan te koppelen. Daardoor worden ze bijvoorbeeld sneller, kunnen ze meer klappen incasseren of worden ze zelfs onzichtbaar.

Ultimate Marvel vs Capcom 3

Wie deze opties nog onvoldoende vindt, moet ermee rekening houden dat elk nieuw personage een flinke reeks opties met zich meebrengt. Denk dan bijvoorbeeld aan andere arena's en character endings of nieuwe missies en achtergrondmuziek die je allemaal kunt vrijspelen. Daardoor ben je weer uren zoet om die platinum trophy te halen. Capcom heeft de DLC niet standaard geïntegreerd in Ultimate Marvel vs Capcom 3. Al is dat geen onlogische keuze. Als die verkoopt, waarom zou je deze dan standaard aanbieden?

Met Ultimate Marvel vs Capcom 3 haal je in ieder geval een stevige upgrade van de al sterke voorganger in huis. Heb je de voorganger al aangeschaft, dan denk je best twee keer na of deze wel de aankoop waard is, maar voor nieuwkomers in het genre zal deze titel in ieder geval een goede start zijn, zeker met zijn budgetprijs van 39,99 euro.

Conclusie van Matthew voor deze game.

Ultimate Marvel vs Capcom 3 is eigenlijk een uitbreiding van het origineel dat we begin dit jaar al mochten uitproberen. Met onder andere twaalf extra personages, nieuwe arena's, verhaallijnen, missies en modi heeft de ervaren speler genoeg lekkers om zich een paar dagen bezig te houden, terwijl de nieuwkomer dan weer zal genieten van de diverse opties en vrijuit kan knokken voor een zacht prijsje. Een goede opvolger, maar hopelijk laat Capcom het bij deze ene en focussen ze zich nu op nieuw materiaal. De review van het vorige deel, Marvel vs Capcom 3, kan je overigens hier lezen.

82

+ Meer personages, missies, moves en modes
+ Budgetprijs

- Verder weinig vernieuwingen

Informatie over Ultimate Marvel vs. Capcom 3

Releasedatum: 18-11-2011
Ontwikkeld door: Capcom
Uitgegeven door: Capcom
Genre: Strategy
Beschikbaar op: x360 ps3 psv
Age 12+

Veruca zegt op 30/11/2011 14:22   [?]

Ik ga heel kort zijn over dit spel: UMvC3 is eigenlijk het spel dat MvC3 had moeten zijn.

thelordofpee zegt op 30/11/2011 14:29   [?]

39.99 is een budgetprijs?
2.1 100% rep

Matthew zegt op 30/11/2011 14:58   [?]

Adviesprijs he. In sommige winkels dus 29.99.

H_ans zegt op 30/11/2011 14:32   [?]

Capcom overdrijft wel tegenwoordig met het recyclen van alles en nog wat.

Street Fighter IV
Super Street Fighter IV
Super Street Fighter IV: Arcade Edition

Marvel vs. Capcom 3
Ultimate Marvel vs. Capcom 3

Dead Rising 2
Dead Rising 2: Off the Record

En dan heb je nog easy cash 'HD' remakes van Resident Evil en Devil May Cry, en de Gold Edition van RE5.
3.1 100% rep

hatetn zegt op 30/11/2011 14:33   [?]

tegenwoordig? capcom heeft nog nooit anders gedaan
3.2 100% rep

Y@nnick. zegt op 30/11/2011 17:02   [?]

Vergeet Monster Hunter niet... Monster Hunter 3G ff op 3DS zonder online multiplayer en Resident evil: mercenaries 3D. Capcom gaat er echt op achteruit, ze waren altijd al veel bezig met porten en incashen maar nu overdrijven ze toch echt wel
3.3 100% rep

Matthew zegt op 30/11/2011 23:27   [?]

Gyakuten Saiban op GBA werd letterlijk geport naar de NDS en werd toen Ace Attorney. En toen nog eens op de Wii.
3.4 100% rep

Klart zegt op 01/12/2011 12:05   [?]

Ja, maar je moet ook toegeven dat de eerste edities van alles volwaardige games waren: 't is niet dat je te weinig characters had in MvC3. Bovendien zou het veel duurder zijn om 12 characters aan 5 Euro 't stuk te kopen als DLC dan gewoon het nieuwe schijfje aan budgetprijs (kan je trouwens het oude gewoon verkopen).

10

0

Al 1 stem