Preview
Special
Download

Ghost Recon Advanced Warfighter 2 (PS3)

Gereviewed voor PS3 door Havoc

Review | 19 September 2007 20:02 -

Er zijn maar weinig gamers die er niet van houden om eens in de huid te kruipen van een stoere soldaat. Of het nu een WOII, Vietnam of Star Wars soldaat is, dat doet er niet toe, als de gamer maar stoer kan doen. Hoewel sommigen liefst gewoon rondknallen zoals Terminator of Rambo, zijn er ook een pak die de sneaky toer op willen. En daar zijn games als GRAW2 voor.

De game speelt zich een goede tien jaar in de toekomst af. Het botert niet zo goed tussen de Mexicanen en de Amerikanen en daarom werd er besloten om een grote muur te bouwen op de grens tussen de twee landen. Wanneer de Mexicanen hun chili con carne aan de kant schuiven voor nucleaire wapens, grijpt Amerika in. Als leider van een team “onzichtbare high-tech” soldaten, dien jij, achter de vijandelijke linies, verschillende operaties uit te voeren.

Op stap met de spookjes.

De focus ligt dus op tactiek en strategie. Hoewel eens goed rond je schieten ook in deze game af en toe werkt, wordt voorzichtigheid toch aangeraden. Je dient telkens goed je route uit te stippelen en te beslissen van welke flank je de vijand wilt aanvallen. Om deze operaties tot een goed einde te brengen, krijg je de beschikking over een arsenaal aan high-tech wapens en een team Ghosts. Onder deze snufjes mag je een interactieve HUD (head on display) verwachten, waarop je gemakkelijk vijandelijke eenheden ziet verschijnen, videobriefings worden getoond en uitgebreide mapfuncties te gebruiken zijn. Een vijand wordt immers met een rode pijl aangeduid als je in de buurt richt van de persoon, waardoor het schieten niet al te moeilijk wordt. Een gele pijl op je scherm geeft de richting aan van je objectieven. Een groene pijl toont je teammates. Het wordt de gamer dus lekker aangenaam gemaakt, maar denk niet dat de game hierdoor veel te gemakkelijk wordt. Het blijft een pittig spelletje, want enkele blauwe bonen zijn genoeg om je onder de zoden te leggen. Je teamgenoten kan je besturen aan de hand van enkele simpele commando’s. Je kunt je vierpunttoets gebruiken om eenvoudige opdrachten te geven als: follow me, stay here, attack, retreat en move to point. Het werkt allemaal redelijk vlot, al moet gezegd worden dat de AI soms wat steken laat vallen. Het gebeurt wel vaker dat een teamgenoot recht op de vijand loopt en zo omkomt of dat hij vast zit tussen verschillende obstakels. Het komt er soms op neer om de hele missie dan alleen verder te spelen. Niet de bedoeling van het spel en heel wat moeilijker, maar echt erg is dat niet. Ik heb het in andere games al veel slechter gezien.

Operation Search, Hide, Hide, Hide, Search and Long Distance Destroy.

De gameplay bestaat uit het lopen van de ene beschutting naar de andere. Dit systeem is mooi uitgewerkt, zodat je zonder moeite over een muurtje of langs een hoekje de vijand kunt bestoken. Het nadeel is wel dat je daardoor vaak van op een lange afstand de vijand zit te bestoken en je soms het gevoel krijgt dat je aan het schieten bent op rode puntjes in plaats van vijanden. Een beetje meer close-combat had geen kwaad gekunnen. Het schieten gaat echter lekker en het wapenaanbod is aanvaardbaar. Gedurende je verschillende missie's gebeuren er vaak onverwachte zaken, waardoor de doordeweekse missie net iets interessanter wordt.

Hot, Sepia and a bit sexy too.

Met de looks van de game zit het snor. De game baadt in een warm sepia sfeertje en heeft gedetailleerde graphics. Helaas is de variatie in de omgevingen niet altijd van een even hoog niveau. Desondanks is dit nog steeds een visueel aantrekkelijke titel, hoewel de PS3 waarschijnlijk nog pakken meer kan.

Conclusie van Havoc voor deze game.

Deze titel, die helemaal verschilt van de PC versie, mag er best zijn. Fans van squadbased shooters met veel geduld en met een voorliefde voor high-tech wapenvoering moeten deze titel in huis halen. Verder is het gewoon een prima PS3 titel, de eerste in zijn soort.

80

+ Intuïtieve besturing
+ Aangename sfeer