Ni no Kuni: Wrath Of The White Witch

Ni no Kuni - Verplichte kost voor iedere RPG-liefhebber!

Gereviewed voor PS3 door Y@nnick.

Review | 17 January 2013 0:05 -

Sommige discussies zijn onvermijdelijk in de videogamesector. Zo bijvoorbeeld de vraag of games al dan niet als kunst beschouwd kunnen worden. Bepaalde titels hebben al bewezen dat deze stelling wel degelijk van kracht kan zijn. Neem bijvoorbeeld Okami die dankzij zijn grafische stijl het gevoel van een levend schilderij naar boven bracht. Of The Walking Dead, die fictieve personages zo sterk presenteerde dat je echt om de karakters ging geven. Ni no Kuni: Wrath of the White Witch is nog zo’n speciaal spel dat na maanden wachten eindelijk ons grondgebied heeft bereikt.

Visuele perfectie

Wrath of the White Witch is een samenwerking tussen Level-5, bekend van o.a. Dragon Quest, en Studio Ghibli. Deze laatste naam zal wel een belletje doen rinkelen onder de anime-liefhebbers. Ghibli is verantwoordelijk voor enkele fantastische anime-films en als je naar de visuele presentatie van Ni no Kuni kijkt, zie je meteen dat deze mensen oog hebben voor verfijning. De game ziet er oogverblindend knap uit en weet daadwerkelijk alles uit de PlayStation 3 te persen. Omgevingen voelen levendig aan, animaties zijn verbluffend met onder andere de cape van Oliver die bij elke stap meewaait. Ruwe kantjes zie je zelden tot nooit en de schoonheid van dit spel zal je na veertig uur nog steeds versteld doen staan. Met name het moment waarin je een paleis betreedt en in de glanzend schone vloer de reflectie van de deuren ziet, is niet in woorden te omschrijven. Op grafisch vlak is Ni no Kuni in ieder geval ongeëvenaard en een duidelijk voorbeeld van hoe mooi een game er op een console uit kan zien.

Betoverende locaties

De grafische pracht is één ding, maar de artistieke kant van de locaties is ook van groot belang voor het overbrengen van de juiste sfeer. Gelukkig slaagt Ni no Kuni ook op dit vlak met slag en wimpel. Je bezoekt een woestijn, een vulkaan, een magisch sprookjesbos, een kerkhof, een ijsgrot, een piratenschip en nog veel meer verbazingwekkende omgevingen! De meeste van deze gebieden zie je wel vaker in JRPG's, maar in Ni no Kuni voelen ze uniek, sfeervol en magisch aan. Je krijgt een gigantische wereldmap voorgeschoteld die je met de nodige vervoersmiddelen zal kunnen exploreren, zodat je niet constant heen en weer moet lopen. Na een paar uur krijg je een boot en nog verder in het spel kan je de locaties in al hun glorie aanschouwen vanop de rug van een paarse draak. Het is een overtuigende wereld die je het televisiescherm weet in te zuigen. Een gegeven dat je nog maar zelden terugvindt in de games van tegenwoordig.

Aangrijpend verhaal

Dit enorme avontuur begint hier op aarde met een doodnormale jongen in de hoofdrol. Oliver geniet rustig van zijn dertienjarige leven totdat hij na een tragisch ongeluk een van zijn dierbaren verliest. De tranen beginnen in overvloed te vloeien en de druppels die hij achterlaat brengen zijn popje tot leven. De pop, Mr. Drippy, blijkt een fee te zijn die van een andere wereld afkomstig is. Drippy legt uit dat het nog mogelijk is de overledene te redden. Alle mensen in de gewone wereld zijn namelijk verbonden met die van de magische wereld en als de een het loodje legt, dan is dat misschien nog te verhelpen door de ander te redden. Soms hebben deze zielsverwanten duidelijke uiterlijke overeenkomsten, maar soms is het net het karakter dat identiek is. Een onbetrouwbare vlegel in de gewone wereld kan als zielsverwant een rat hebben in de magische wereld, dus soms is het even zoeken voor je de juiste persoon – of het juiste dier – gevonden hebt.

Personages waar je om geeft

In tegenstelling tot veel Japanse RPG’s komt Ni no Kuni absoluut niet traag op gang en ben je vanaf de eerste seconde al compleet gegrepen door het spel. Emotionele momenten zijn aanwezig en een paar onverwachte plottwists zorgen voor een wel doordacht verhaal dat een stevige impact maakt en op geen enkel moment zijn interesse verliest. De personages zijn stuk voor stuk fascinerend en zijn ook voorzien van zeer sterke Engelse voice-acting, al kan je het spel ook met Japanse dubs spelen als je dat prefereert. Dat zorgt voor een levende cast waar je echt om gaat geven. Ook bij de zijpersonages zijn er enkele bij die je niet elke dag tegenkomt. Een sprekende kattenkoning die zichzelf altijd als ‘One’ aanspreekt, een Arabische prins die in een kikker veranderd is en een magische geest met een paraplu als hoofdwapen zijn slechts een aantal van de vele, bijzondere personages die deze game zo fascinerend maakt. Het personage dat met gemak de show steelt is Mr Drippy zelf. Met z’n lantaarnneus, Wales-accent en humoristische uitspraken is het moeilijk om niet compleet gecharmeerd te zijn door dit magische wezen. Een jammere zaak is wel dat we over het algemeen zo weinig van z’n accent mogen genieten. Meestal zal je de dialogen in tekstballonnetjes moeten volgen, wat toch niet zoveel impact heeft dan wanneer het ingesproken is. Gelukkig zijn de belangrijkste momenten wel voorzien van voice-acting en cutscenes, waardoor het maar een klein smetje is op het geheel.

Innovatief vechtsysteem

Maar genoeg over uiterlijke schijn en narratieve aspecten, laten we het hebben over de gameplay. Ni no Kuni is een RPG en dat betekent dat je veel van je tijd zal besteden in gevechten. Level-5 heeft geopteerd voor een aparte vechtstijl. Je schakelt de gevechtsmodus pas in als je op een beestje loopt, net als in Dragon Quest. Als ze je zien, rennen ze meteen achter je aan en zijn ze dankzij hun snelheid moeilijk te ontlopen. Als ze je langs achter te grazen weten te nemen, krijgen ze een licht voordeel doordat je eventjes niet zal kunnen aanvallen. Doe jij dat bij hen, dan kan jij dat voordeel uitbuiten. Bij ieder gevecht beland je in een bepaalde arena waarin je vrij kan rondlopen. Wanneer je de aanvalsknop indrukt, val je voor een tijdje aan maar kan je jezelf niet voortbewegen. Je kan ook voor een bepaalde tijd verdedigen als de tegenstander een krachtige aanval gaat doen. Dat zie je op voorhand wanneer een tekstballonnetje boven hun hoofd staat. Je kan jezelf en je partners genezen en tijdens het gevecht laten de tegenstanders ook orbs vallen. Sommige genezen je, andere geven je extra magische punten voor spreuken en de zeldzame gouden vullen je levensbalk volledig en geven je de kans een unieke, extra krachtige aanval te gebruiken.

Van piece of cake naar pain in the ass

De game is in het begin nog mild zodat je een beetje kan wennen aan het vechtsysteem, maar naargelang je vordert, wordt het steeds moeilijker. Het vechtsysteem evolueert daarbij ook, want na een tijdje veranderen de één-tegen-één-gevechten naar drie-tegen-drie-gevechten en krijg je de kans om beestjes te vangen die voor jou zullen vechten. Deze Familiars kan je het best vergelijken met Pokémon, aangezien je ze ook moet trainen en zelfs laat evolueren. Dit evolutieproces is wel minder opvallend, want je krijgt normaal gezien geen drastische veranderingen in uiterlijk. Een leuke twist is dat je in Ni no Kuni bij je laatste evolutiefase altijd kan kiezen uit twee varianten die andere aanvallen hebben en dat je Familiars bij elke evolutie terugkeren naar level 1. Daardoor is het niet vanzelfsprekend om zomaar te evolueren, want als je met je pas geëvolueerde level 1-beestjes een eindbaas moet affronteren, ben je de klos.  Daarnaast mag ook vermeld worden dat de beestjes uitstekend ontworpen zijn, met onder andere een stoere yeti en een vleermuis met een supermankostuum. Je hebt in totaal drie verschillende soorten Familiars: de standaard-beestjes die met een zwaard aanvallen en een schild gebruiken om zich te verdedigen, de magische varianten die sterke aanvallen proberen te ontwijken en meer gebruik maken van spreuken en de stoere binken die zich niet kunnen verdedigen maar zichzelf kunnen opladen voor maximale aanvalskracht. Het moment dat je ontwijkt gaat snel voorbij dus timing is hierbij cruciaal. Verdedigen is veiliger maar dan loop je nog redelijke schade op bij de sterkere aanvallen.

Strategie en reflexen

Alles bij elkaar genomen is het een ontzettend diep en uitstekend doordacht systeem waar je honderden uren mee kan en zult vermaken. Uitdaging zat bij de indrukwekkende en veelvuldige eindbazen, maar ook gewone gevechten kunnen voor problemen zorgen. De kunstmatige intelligentie is vaak slim genoeg om je compleet te overrompelen, waardoor je vaak je strategie moet aanpassen afhankelijk van de tegenstanders die je moet verslaan. Ook jouw partners zijn allesbehalve dom, want een simpele druk op de knop is genoeg om ze in de verdedigstand te zetten en met een druk op een andere knop gaan ze met z’n allen ten aanval. Tactieken kan je ook naar wens aanpassen zodat er een partner kan healen indien nodig. Het klinkt misschien wat ingewikkeld, maar het wordt uitstekend geïntroduceerd aan de speler en is wat ons betreft een van de meest vermakelijke vechtsystemen sinds jaren voor een (Japanse) RPG.

Emotie-boodschappenjongen

Vechten neemt een groot deel van je tijd in beslag, maar je zult ook ontelbaar veel andere dingen moeten doen. Olivers spreukencatalogus neemt een flinke portie van het spel in beslag, waarvan er een aantal regelmatig opnieuw gebruikt zullen worden. Je hebt onder andere de spreuken Take Heart en Give Heart die je de mogelijkheid geven om emoties van bepaalde mensen over te nemen en te overhandigen aan mensen die het nodig hebben. Neem bijvoorbeeld eerdergenoemde katkoning die depressief in zijn stoel zit te luieren. Na een flinke speurtocht door de stad vind je een overenthousiast persoon die met plezier een deel van zijn enthousiasme aan jou wil meegeven. Dat enthousiasme kan je dan aan your Meowjesty geven, waarna hij weer helemaal in staat is om het stadje Ding Dong Dell te regeren. Deze spreuken in het bijzonder worden vaak gebruikt voor side quests, waarin je gewoon van de ene naar de andere dorpeling moet lopen en hun verhaaltje moet aanhoren. Ondanks het feit dat het herhalend is, zorgt het ervoor dat de steden levendig aanvoelen en dat je echt andere mensen aan het helpen bent. Het loont tevens de moeite, want als je zijmissies voltooit, krijg je stempels en met genoeg volle stempelkaarten kan je hele interessante extra’s vrijspelen zoals de mogelijkheid om te springen en verborgen schatten te detecteren.

Uitgebreide spreukencatalogus

Een andere spreuk, Gateway, laat je reizen van de magische wereld naar de normale. Deze gebruik je als er een persoon je weg verspert in de magische wereld. Vaak moet je dan naar de normale wereld reizen, de zielsverwant van de tegenligger zoeken en deze met problemen helpen om verder te kunnen gaan met je avontuur. Andere spreuken laten je praten met dieren, reizen door de tijd en nog veel meer. Je moet op bepaalde plaatsen zelfs raadseltjes oplossen die je brein flink aan het werk kunnen zetten. Soms moet je via je magische boek een tekstje vertalen in een speciaal schrift. Ni no Kuni weet je voortdurend te verrassen met nieuwe, originele gameplaysegmenten en daardoor voelt het aan alsof je ongelooflijk veel meemaakt op een korte tijd. Na een speeltijd van vijftien uur kan je al honderden verhaaltjes over het spel vertellen en het mooie is dat deze vijftien eerste uren nog maar het topje van de ijsberg zijn. Feitelijk kent Ni no Kuni gewoon teveel memorabele momenten om op te sommen.

Ware luxe voor het oor

De avonturen zijn memorabel, maar de muziek mag er ook wel wezen. In dit spel word je verwend met orkestrale muziek van de hoogste kwaliteit. Je zult jezelf er meermaals op betrappen de deuntjes mee te neuriën zonder je eraan te storen. De muziek zorgt tevens voor een aantal stevige kippenvelmomenten, zeker als het gepaard gaat met het wandelen door de onvoorstelbaar sfeervolle omgevingen. Het is net die extra final touch die Ni no Kuni compleet betoverend maakt en de ervaring vervolledigt. Reken er trouwens maar op dat je niet snel klaar zal zijn met dit spel. Het hoofdverhaal neemt een geweldige vijftig uur in beslag en zelfs dan is er nog genoeg content om je tientallen uren zoet te houden. De Ni no Kuni-disc zal de PlayStation 3 niet uit gaan voor je minstens honderd uur op de teller ziet staan. Wat kan je nog meer vragen?

Conclusie van Y@nnick. voor deze game.

Ni no Kuni is artistiek gezien een kunstwerk en gameplaytechnisch een meesterwerk! Verbluffende graphics, een ontroerend verhaal, een subliem en origineel vechtsysteem en een lading aan memorabele momenten kan je stuk voor stuk terugvinden in deze parel van een game. Perfectie is op geen enkel vlak veraf en het ontbreken van iedere vorm van minpunten draagt daar toe bij. Harry Potter en consorten kunnen hier nog een puntje aan zuigen, want Ni no Kuni is veel meer dan een magische ontdekkingstocht. Het is een ervaring die je nooit meer zal vergeten en als een game dat al kan doen, dan verdient het door iedere liefhebber van RPG's gespeeld te worden. Oh, en als je niet zo'n fan bent van dit genre, dan is dit de ideale titel om je er eens in te verdiepen. Ni no Kuni komt met zulke geweldige ideeën dat we er niet van op zouden kijken als toekomstige JRPG's hier en daar zaken zullen lenen van dit meesterlijke spel.

98

+ Audiovisuele excellentie
+ Ontroerend en aangrijpend verhaal