Grand Theft Auto V

Perstripverslag op bezoek bij Rockstar voor Grand Theft Auto V

Gepreviewd voor PS3 door Raf Picavet

02 May 2013 18:00 -

De eerste voet die je in een nieuwe Grand Theft Auto zet, die zet je in stijl. En niet gelijk welke stijl maar Grand Theft Auto-stijl! Dus doen we dat met de camera over de schouder van ene Franklin. Een  adrenalinejunkie die ons tijdens een parachutesprong een blik op het meest geanticipeerde speelveld van 2013 gunt. We zitten amper tien seconden diep in de demo en het eerste wow-moment is al binnen. Het zal niet het laatste zijn. 9lives trok naar de kantoren van Rockstar in Londen om er kennis te maken met GTA V. We zetten voor jou alles, maar dan ook alles op een rijtje dus neem even de tijd en lees en herlees deze preview want wij zaten op de eerste rij.

Grand Theft Auto zette het begrip open-wereld-game op de kaart en Grand Theft Auto III maakte daar een reliëfkaart van. Aanvankelijk lieten behoorlijk wat concurrenten zich nogal sterk inspireren door die games, maar ondertussen doen ze er zo vaak hun eigen ding mee dat alleen een lui gameskenner bij elke open wereld waar ie zijn virtuele voet in zet, niet kan nalaten om GTA er bij de korte gekrulde haren bij te slepen. Je hebt het toch ook niet meer over Wolfenstein of Doom bij de nieuwste Call of Duty? Juist. Maar in het geval van een nieuwe Grand Theft Auto kunnen, of liever: mogen we niet om de erfenis/basisformule heen fietsen. Dat doet de ontwikkelaar ook niet. Het klinkt klaar en helder "ons objectief met Grand Theft Auto V is om de ultieme open-wereld-game te creëren - een game dat verder bouwt op alles wat we ondertussen leerden over het genre." Een ‘volbloed volgende' dus. Maar tegelijk klinkt het ook "met een gloednieuwe benadering van hoe we een verhaal vertellen en gameplay in de grootste, meest gevarieerde en levendigste wereld die we ooit maakten".

Viva Los Santos

Over de schouder van Franklin tijdens diens parachutesprong, krijgen we een eerste indruk van wat ze met die grootste, meest gevarieerde en levendigste speelwereld ooit bedoelen. We gaan hier niet met vierkante kilometers gooien, maar intussen hebben jullie misschien al opgevangen dat deze speeltuin groter is dan GTA: San Andreas, GTA IV en Red Dead Redemption gecombineerd. Ben je enkel vertrouwd met Red Dead Redemption, weet dan dat de totale speelbare oppervlakte in GTA V ruwweg vijf keer zo groot is. En elke vierkante centimeter daarvan is van bij de start vrij te verkennen. De ontwikkelaars maken onderscheid tussen twee grote zones: de uitgestrekte metropool Los Santos en het omringende - niet letterlijk te nemen - platteland van Blaine County.

Weirdo's en andere fauna

Los Santos, meer dan losjes gebaseerd op Los Angeles met wijken als Vinewood (Hollywood), Rockford Hills (Beverly Hills), Vespucci Beach (Venice Beach), krioelt van de gehaaide zakenmannen, tanende beroemdheden, zelfhulpgoeroes. Ooit keek de hele westerse wereld met afgunst naar de stad die nu de kop probeert boven water te houden in een periode van economische onzekerheid en platte reality-tv. Blaine County is de thuishaven voor de echte weirdo's, motorbendes en andere kleurrijke figuren. Naast de skyline, de heel verschillende wijken en het stratenplan van Los Santos mag je je dus ook verwachten aan bergen, stranden, een oceaan, boerderijen, woestijn, militaire basissen, meren en rivieren. We merkten ergens in de verte ook een gigantische brug op. Qua levendigheid zagen we op bergruggen waar we aan die parachute overheen gleden een geloofwaardige flora en lokale fauna. Ergens hoorden we het geweer van een jager knallen en eenmaal de twee voeten op de grond passeerden twee wandelaars ons vriendelijk groetend, terwijl niet veel verder een paar kerels rustig keuvelend stonden te vissen in een bergstroom. Te vissen!

Next-gen?

Een upgrade in de breedte en in het cosmetische departement dus. Niets wereldschokkends. Klopt, maar dat kon je van GTA IV ook zeggen in vergelijking met San Andreas. Er is uiteraard meer en toch gooien we nog snel een paar upgradefeitjes: deze telt meer wapens en voertuigen dan ooit in een GTA-game en het personage van Franklin is uit meer texturen opgetrokken dan de volledige voetgangerspopulatie van GTA: San Andreas. Een ander net zo belangrijk weetje: deze demo draaide op een PS3. We keken dat drie keer na en vroegen tot twee maal toe om bevestiging, want het zag er verdomd next-gen uit. Omdat Franklin zich ergens in het midden van nergens bevond, drukte de demo-jongen in de rechteronderhoek het personage-wiel tevoorschijn. Een cirkel netjes verdeeld in drie parten, een voor elk van de drie spelpersonages die je in deze Grand Theft Auto V onder de vingers krijgt.

Want alleen is maar alleen

Yep, in GTA V zal je als drie (heel) verschillende personages spelen. Met elk afzonderlijk in de zogenaamde off-mission-gameplay en met twee of alle drie samen in de mission-gameplay. Er is de jonge, ambitieuze Franklin, de adrenalinejunkie die zich aan beide kanten van de wet even comfortabel voelt. Franklin heeft echter genoeg van huis- tuin- en keukencriminaliteit en wil doorgroeien naar grotere, meer winstgevende opportuniteiten. Hij is gek op auto's en een getalenteerd chauffeur. Michael was ooit de meest beruchte bankrover van de VS, maar nu leidt ie een nieuw leven met een nieuwe identiteit omdat hij tegen zijn voormalige collega's getuigde. Michael is een gefrustreerd, verveeld en snel ontvlambaar man met een vrouw die hem haat en kinderen die van hem vervreemd zijn. Een mens zou voor minder zijn vroegere hobby weer opnemen. En dan is er nog Trevor. Deze ex-militair, ex-piloot en full-time sociopaat woont tussen de methadonverslaafden en motorbendes in Blaine County.

Previously in GTA

Omdat we niet met een missie uit de hoofdverhaallijn bezig zijn, kunnen we op gelijk welk moment van het ene naar het andere personage schakelen. Volgens de ontwikkelaars mag je deze Grand Theft Auto V zien als een interactieve tv-serie, waar verschillende personen apart gevolgd worden, maar die ook heel wat scènes met elkaar delen. Dus hoewel ze die game niet bij naam en toenaam vermelden, ruiken we hier een scheut L.A. Noire. Tegelijk is dit inderdaad een totaal nieuwe manier om een verhaal te vertellen in de game. Wanneer je niet met een missie bezig bent kan je zelf kiezen met welk personage je speelt en hoewel de drie samen de kern vormen van een en dezelfde bende, hebben ze daarnaast elk een heel eigen leven, met een uniek sociaal netwerk, individuele ambities en reputaties. En, niet onbelangrijk, met eigen vrienden en vijanden. Met een beetje geluk zitten er daar een paar tussen van het niveau van Brucie en Little Jacob uit GTA IV.

Onderbroek en haaien

Wanneer je naar een van de twee andere personages overschakelt weet je dus nooit waar je terecht zal komen. Ze zitten immers niet braaf daar te wachten waar je ze misschien een week geleden (in game-tijd dan) achterliet. Bij het overschakelen zoomden we heel snel uit vanuit een bovenaanzicht op de spelwereld en weer in naar ons nieuwe personage. In dit geval Trevor, die in weinig meer dan zijn cowboylaarzen, zijn onderbroek en een kater van jewelste wakker wordt op een strand. Trevor lijkt zich het fijne van de voorbije uren niet helemaal te kunnen herinneren. Als we zo het half dozijn lijken dat hem omringt zien, dan is dat misschien zo slecht nog niet. Kater of niet, onze demo-jongen stuurt Trevor met zo'n zodiak-motorboot de zee op. De weergave van het water is geweldig en nog geweldiger is de manier waarop de boot op de wisselende golfsterkten reageert. "In de meeste vaartuigen vind je duikgerei" vertelde de ontwikkelaar ons,  waarop hij met Trevor naar de oceaanbodem dook. We hadden al medelijden met het type speler dat elk gaatje en hoekje van een GTA-game wil verkennen, nu mag die ook nog eens de bodem van zee en meer afspeuren naar gezonken scheepswrakken en ander interessants en/of winstgevends. Omdat Trevor wat teveel aandacht van haaien krijgt, doet de demojongen hem terug naar het oppervlak zwemmen. We laten hem achter terwijl de driehoekige vinnen cirkels om de dobberende maniak begonnen te draaien en switchen wraakroepend naar de laatste van het speelbare drietal.

Bekende bimbo

Dat is Michael, het ogenschijnlijk coole vat vol nauwelijks ingehouden frustratie en agressie. De man wandelt door een nachtelijk Vinewood. We zien de sterren op de straatstenen van de bekende boulevard, we zien hem aangesproken worden door een van de lokale gekken en we zien de schraal verklede personages dollars wringen uit toeristen. We worden benaderd door een hysterische Lacy, naar eigen zeggen een bekende bimbo. Ze vraagt Michael om haar auto op te pikken en haar buiten het bereik van nogal halsstarrige paparazzi te rijden. Een ontsnappingsscène met de wagen voor beginners, zonder dat de flikken of zwaarbewapende gangsters je op de nek zitten. In deze nachtelijke, neonverlichte stadsomgeving is dit nog steeds een bloedmooie PS3-titel, maar is de mogelijke verwarring met next-gen graphics kleiner.

Waar stond ook alweer die vluchtauto?

Tot zover de korte demovoorstelling van de drie hoofdrolspelers in off-mission. Tijd voor on-mission. In plaats van naar een grote finale scène toe te leven, zal het verhaal van GTA V meer pieken kennen. Die zijn opgetrokken rond de zogenaamde ‘heists'. Dat zijn grote criminele acties en dé manier om groot geld te verdienen in deze game. Wat je daar mee kan doen daar hebben we het verderop over. Een heist vereist een reeks voorbereidende missies waarin je bijvoorbeeld extra personeel inhuurt (als die het overleven moet je ze wel een stuk betalen, maar doen ze ervaring op waardoor ze de volgende keer nog bekwamer optreden). Je zal ook materiaal, wapens en voertuigen ‘verzamelen' en op de juiste plek plaatsen (in deze game beslis jij waar de vluchtauto staat). Je bepaalt ook de aanpak. Afhankelijk of je voor een brutale rechttoe rechtaan- of juist een heimelijke strategie kiest, verloopt de missie anders.

Wow nummer 2

De bedenker van de missies is meestal Michael. Die laat zich graag inspireren door de grotere Hollyw-, excuus, Vinewoodfilms. In dit geval Heat. Waar je in andere games met een personage aan de slag gaat en dan korte tussenfilmpjes te zien krijgt van wat je teamleden aan het doen zijn, springt hier het shot én de gameplay van Michael (in de vrachtwagen die de geldtransportauto moet blokkeren) naar  Franklin (die hem met een nog zwaardere vrachtwagen in de flank zal rammen) en Trevor (die met een verrekijker vanuit een overzichtspositie de timing bijstuurt). Dit was het tweede grote wow-moment. De montage was verdomd filmisch, maar dit moet zowat de eerste keer zijn dat we de actie langs alle kanten effectief kunnen spelen. De overval verliep zoals gepland, maar de politie gaf al heel snel present voor het obligate vuurwerk.

Combat 1.01

Het combatsysteem is herwerkt maar ook niet zo opnieuw uitgevonden als de makers ons willen laten geloven. Al zullen we dat pas met zekerheid kunnen zeggen nadat we eigenhandig met de game aan de slag konden. In ieder geval speelt het nu nog meer zoals een volwaardige third person-shooter met vlottere overgangen tussen verschillende houdingen. Er kan met een duikrol dekking opgezocht worden. Bij het aanleggen van een vuurwapen aan de schouder zoomt de camera iets uit om je meer overzicht te geven. Een wapen in je handen houden betekent ook niet langer dat je loopsnelheid om een of andere reden naar snelwandelen-voor-longpatiënten terugschakelt. In ieder geval zo lang je het ding nergens op richt. En voor dat richten kan je kiezen tussen free aim, soft lock en hard lock. Eenmaal de ouverture van het vuurgevecht achter de rug gaf de game ons terug de controle over het switchen tussen personages. Handig om met Trevor's sniper rifle een paar politiesnipers van een dak te plukken en om met Michael een flankaanval van de zwaargewapende arm der wet op te vangen terwijl Franklin het front in zijn vuurlijn hield. Tactiek? Check! Wow nummer 3? Check!

Volhouden, we zijn er bijna

Omdat wij absoluut de allerlaatsten willen zijn die ons publiek van zijn dagelijkse portie internet-porn willen afhouden, ronden we deze eerste dieptepreview van Grand Theft Auto V af met een aantal feiten in telegramstijl. De game zal toelaten om je uiterlijk aan te passen wat haarstijl, tatoeages en kledij betreft. Dat aanpassen gaat veel verder bij voertuigen en wapens. Naast het louter cosmetische, zullen knaldempers en vizieren, of een zwaardere motor en een strakkere ophanging, een afgemeten impact op je schiet- en rijgedrag hebben. Onder de optionele activiteiten kan je uren verliezen met sporten zoals golf, tennis, motorraces en zelfs joga en triatlon. Met speciale uitdagingen zoals de klassieke stuntsprongen. En met het verwerven van allerlei eigendommen zoals wagens en vastgoed. In GTA V volstaat het niet om een helikopter te kopen, maar moet je die ook ergens kunnen parkeren. Daarnaast zal je ook huizen en zaken kunnen bezitten. Hoe het economische systeem precies in zijn werk gaat, dat zullen de makers later uit de doeken doen, maar weet dat de jacht op de almachtige dollar hier meer nog dan in de vorige afleveringen centraal staat.

Statistiek, bullet time en multiplayer

Tenslotte geven we nog mee dat elk personage een dozijn statistieken telt (shooting, mechanic, driving, etc).  De ene begint met het ene balkje al wat meer gevuld dan de andere, maar ze scoren ook elk een unieke, tijdelijke en automatisch terug opladende vaardigheid. Zo kan Michael tijdens vuurgevechten de tijd even naar een lagere dan normale snelheid terugdraaien. Een truc die Franklin hem nadoet maar dan achter het stuur. De minder subtiele Trevor is dan weer in staat om tijdelijk extra schade toe te brengen en meer schade te incasseren. Hij beschikt ook over een unieke mêlee-move. Kortom, een ability die elk personage naast zijn achtergrond, karakter en beweegredenen, ook in de gameplay doet verschillen. Een subtiele maar tactische extra laag. En de multiplayer? Sorry jongens, dat zal voor een andere keer zijn. Van zodra wij iets weten, weten jullie het ook. Wordt dus vervolgd.

Zin in meer? Check dan de screenshotspagina.

Hoeven we het nog te zeggen? GTA V wordt zonder twijfel een van de memorabelste games van 2013. Waarom dat zo is, dat lees je allemaal in onze preview want zoals gezegd, we vertellen je alles maar dan ook alles over deze game. Al houden we de multiplayerdetails nog even voor een latere datum, zo hebben jullie nog iets om naar uit te kijken.

(44 votes)

Informatie over Grand Theft Auto V

Releasedatum: 17-09-2013
Ontwikkeld door: Rockstar Games
Uitgegeven door: Rockstar Games
Genre: Action
Beschikbaar op: pc x360 ps3 ps4 xone
Age 18+

Den_John zegt op 02/05/2013 18:03   [?]

Rating 4 16+ 16+
Ik kan alvast niet wachten!

FurtiveDuck zegt op 02/05/2013 18:04   [?]

Digishine zegt op 02/05/2013 18:04   [?]

Aw Yiss
3.1 100% rep

THiFeNoS zegt op 02/05/2013 21:50   [?]

Emiel1992 zegt op 02/05/2013 18:16   [?]

kvraag mij af da die ook op ps4 uitkomt? Lijkt mij de perfecte game om de launch van de ps4 mee te starte.
4.1 100% rep

Romeo Carpaccio zegt op 02/05/2013 18:31   [?]

Is al bevestigd dat het een current-gen game gaat zijn.

LarskeIII zegt op 02/05/2013 19:17   [?]

kan de ps4 ,ps3 titels draaien? aangezien ik geen ps3 heb zou het een goede optie zijn voor mij.
5.1 100% rep

ralleke zegt op 02/05/2013 19:35   [?]

Nee, de PS4 zal wel enkele PS3 games kunnen streamen (waarschijnlijk tegen betaling).
5.2 100% rep

LouGarou zegt op 02/05/2013 20:16   [?]

Jaja, en dan opt laatste kondigen ze een next-gen versie aan die samen met de pc-versie uitkomt. We kennen het

mitman zegt op 02/05/2013 19:37   [?]

Wie stemt er nu op "not"?! Er zijn veel slechtere games waar iedereen voor "hot" kiest...

caligula zegt op 02/05/2013 20:32   [?]

Rating 4 16+ 16+
6.2 100% rep

Ayrell zegt op 02/05/2013 21:22   [?]

Wat dacht je van mensen die dit niet zo'n leuk spel of genre vinden? Want, verrassing, die mensen bestaan ook hoor.
6.3 100% rep

mitman zegt op 04/05/2013 13:23   [?]

Vind het alleen raar dat er slechte games waren waar iedereen voor "hot" koos.

YaMo zegt op 02/05/2013 19:51   [?]

Eindelijk nog eens een game waar ik naar kan uitkijken.

Boltèr zegt op 02/05/2013 19:56   [?]

Nice timing bruh!

Fryto zegt op 02/05/2013 20:04   [?]

Zeer mooie preview.
Wat ik alleen vreemd vind is dat er hier gezegd wordt dat je huizen en zaken kan kopen, terwijl in november gezegd werd dat dit niet het geval zou zijn...
9.1 100% rep

mister__ID zegt op 02/05/2013 21:11   [?]

In november. Toen iedereen nog niets of amper iets wist over GTA V.
9.2 100% rep

Fryto zegt op 02/05/2013 21:46   [?]

Dat was toen zo in een officieel interview meegedeeld door iemand van Rockstar zelf. Heb ondertussen op GameInformer gelezen dat ook zij aangenaam verrast waren dat properties toch terug een comeback maken.

Ik kan het alleen maar toejuichen

iceee(k) zegt op 02/05/2013 20:10   [?]

ik kijk er naar uit welke muziek erin zit
10.1 100% rep

glekke zegt op 03/05/2013 18:54   [?]

and iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii will always love yooooooooooouuuuuuuuouououououuu
10.2 100% rep

Raf Picavet zegt op 05/05/2013 18:43   [?]

Omdat deze preview al belachelijk lang was heb ik er nog een paar dingen uit moeten laten, maar over de muziek kan ik alvast zeggen dat naast de gebruikelijke radiostations, er voor het eerst in een GTA game van een soundtrack gebruik gemaakt wordt. Vooral tijdens missies om de spanning in filmische stijl op te drijven, maar ook tijdens het duiken of andere activiteiten waarbij de aanwezigheid van een radio vergezocht lijkt.

wouthrox zegt op 02/05/2013 20:18   [?]

OMG ! er zijn echt wel een heel deel zaken waar ik al sinds gta3 zit op te wachten , haarstijl veranderen bv ( naar mijn idee wou ik dat het haar natuurlijk groeide en je enkel je haar in een stijl liet knippen met de hoeveelheid haar dat je had gespaard : dus niet van kaalop opeens naar rasta haar kunnen omschakelen zoals in gta SA )

ook dat je overvallen van te voren moet uitdokteren vind ik geweldig ! dit wou ik onder anderen ook voor huurmoord contracten.

zowiezo nual instand buy !

Senna_vh zegt op 02/05/2013 21:27   [?]