Pure waanzin, in alle betekenissen van het woord

Gereviewed voor PS3 door LouGarou

Review | 21 November 2012 18:00 -

Het zal je maar overkomen. Met vaders geld reis je met een aantal vrienden naar Azië waar je op een tropisch eiland neerstrijkt dat op het eerste zicht op het aards paradijs lijkt. Enkel Sint-Pieter en zijn hemelpoort ontbreken om het plaatje compleet te maken. Alles op het eiland staat in het teken van plezier beleven: skydiven, waterskiën en jezelf lam zuipen in de discotheek. Na een zoveelste nachtje feesten ontwaak je echter, totaal onverwacht, in een kooi. Blijkbaar is niet heel het eiland voor bezoekers bestemd en als rijkeluiszoontje word je al snel als ideaal voer beschouwd om losgeld te vragen. Het begin van een gestoord avontuur doorheen de jungle…

Zoals elke Far Cry-game speelt Far Cry 3 zich ook af op een groot eiland vol gevaren en geheimen. Deze keer kruip je echter in de huid van Jason Brody, een schuchtere jongeman die nog nooit een vlieg heeft pijn gedaan. Jammer genoeg eindigde je reis doorheen Azië toen je op aanraden van de plaatselijke DJ in Bangkok -op een afgelegen eiland waar zogezegd niemand vertoefde- ging skydiven. Het eiland wordt al een tijdje geteisterd door een meedogenloze dievenbende, waaronder de gestoorde Vaas, die graag toeristen ontvoert om er vervolgens losgeld voor te vragen. Gelukkig zit je samen met je oudere broer in dezelfde kooi en kan je dankzij zijn militaire kennis ontsnappen. Een eerste eigenschap van Far Cry 3 komt al meteen aan het licht: sluipen en liefst zonder gezien te worden. Mentaal lijdt je enorm, maar je broer wijst je er netjes op dat je ongehinderd Vaas’ manschappen voorbij kan sluipen door gehurkt te blijven. Telkens je in het ootje wordt genomen, vult er zich een vizierbalkje op je scherm. Als je dan om verder te geraken toch in het gezichtsveld van een bewaker moet komen, kan je hem ten allen tijde weglokken door een steentje ergens tegenaan te gooien.

Net wanneer je denkt te kunnen ontsnappen, weet de geniepige Vaas je voor een tweede keer te confronteren. Hij vindt echter plezier in het geheel en weet er niets beters op te vinden dan je broer een kogel door de keel te jagen. Na het stelpen van de wonde overleeft hij het jammer genoeg niet. Gelukkig voor jou geeft Vaas je dertig seconden om een spurtje richting vrijheid te trekken. De jungle is echter niet je vriend en na wat springen en hollen word je van een brug gezwierd, recht de rivier in. Iedereen waant je dood, maar dat is buiten Dennis gerekend. Hij is de baas van een klein dorpje bewoond door Rakyat-krijgers die al jaren strijden voor vrede op het eiland. Het feit dat jij uit het kamp van Vaas hebt kunnen ontsnappen, is voor hen een teken uit de hemel.

Om niet alleen je vrienden te kunnen redden, maar ook je broer te wreken, beslis je te doen wat Dennis van je vraagt en leer je een echte Rakyat te worden. Een echte krijger kan je herkennen aan zijn tatoeage op de linkerarm. Hoe meer opdrachten je vervult en vaardigheidspunten verzamelt, hoe meer inkt er zal vloeien op je lichaam. Een extra levensbalkje staat gelijk met een dolfijn op de arm, maar elke upgrade kies je natuurlijk zelf. Iedereen zal dus uiteindelijk met een andere tatoeage door het eiland lopen. Een eerste opdracht die je krijgt, is het aan de praat krijgen van enkele uitzendmasten. Net zoals in Assassin’s Creed zal je deze moeten beklimmen en wordt je kaart uitgebreid met interessepunten. De lokale wapenhandelaars zullen met dit extra radioverkeer om zaken te doen ook tevreden zijn en geven je telkens een nieuw wapen uit hun assortiment. Dit volledig gratis. Dit wapenarsenaal varieert van pistolen en bogen, tot mijnen en C4. Helaas kan je maar één wapen met je meenemen en zal je vaak kogels te kort komen. Zuinig zijn is de boodschap.

Om dit tekort goed te maken, leert Jason zich meer en meer als een echte krijger te gedragen. Je vijanden besluipen om ze vervolgens een mes door de borst te steken, is zo een van de vele mogelijkheden. Strategisch te werk gaan zal vaak nodig zijn en daarvoor heb je een fotocamera gekregen. Met een simpele zoom kan je omgevingen waarnemen en worden de verschillende types vijanden op je scherm aangeduid. De zware verdedigers met een vlammenwerper ga je natuurlijk liever niet confronteren, maar een goedgeplaatste mijn en wat steentjes werpen om hen weg te lokken kan wonderen doen. Wanneer de pas vermoorde huurling op de grond ligt, kan je hem vervolgens van alle bezit ontdoen. Opnieuw werd dit plunderen uit Assassin’s Creed gehaald, maar als je daarmee een pornoblaadje kan stelen, dan vinden we dat nog zo erg niet.

Plots zal je ook geconfronteerd worden met enkele logistieke problemen. De game zal je er netjes op duiden dat je maar een beperkte grootte van rugzak en portefeuille hebt en dus niet alles kan meenemen wat je tegenkomt. Om hier een mouw aan te passen, zal je op jacht moeten gaan. Over het eiland verspreid lopen er verschillende diersoorten rond, elk goed voor stukken huid. Met deze lapjes kan je dan houders maken voor meer bommen, een grotere rugzak of een dikkere portemonnee. Elk dier kan maar enkele kogels of messteken verdragen, waarna we de buik netjes opensnijden en nemen wat we nodig hebben.

Naast dieren en allerlei voertuigen -zoals jeeps, jetski’s, maar ook je glidesuit- groeien er ook veel planten op het eiland. Deze kan je gebruiken om diverse middeltjes mee te maken. Groene blaadjes kan je gebruiken om een injectiespuit te prepareren waar je levensbalk door wordt gevuld, rode blaadjes om beter tegen vuur te kunnen of een combinatie van meerdere om speciale spuiten te maken. Met een simpele prik kan je er zo zelfs voor zorgen dat dieren je niet zullen aanvallen, waardoor het jagen op deze beesten plots veel eenvoudiger zal worden. Wanneer je in het midden van de strijd zit en plots geen spuiten meer hebt, dan lapt Jason zichzelf op een erg inventieve manier op. Door het driehoekje ingedrukt te houden, draait hij een windel rond zijn net verbrande arm, plukt hij met zijn mes een kogel uit zijn lijf of trekt hij zijn gebroken hand of vinger opnieuw recht. Gruwelijk, maar o wat zouden we dit graag in meer games te zien krijgen.

Het eiland van Far Cry 3 zit vol geheimen en deze zal je allemaal op je eentje moeten ontdekken. Als je daar zin in hebt tenminste. Het verhaal is echter zo meeslepend door de spirituele zoektocht naar jezelf en het transformeren in een echte Rakyat-krijger dat je vaak het ontdekken eventjes voor zich laat en de snelreispunten gebruikt. Het is wel altijd mogelijk onderweg zijmissies te voltooien, zoals het rondbrengen van medicijnen, voertuigen repareren, Rakyat-uitdagingen aangaan -die veel weghebben van GTA waar je zoveel mogelijk mensen met één wapen moet zien neer te knallen-  en zelfs een spelletje Poker te spelen. Vermits de snelreispunten beperkt zijn, zal de verleiding om alles te ontdekken groter zijn dan je aanvankelijk verwachtte.

Het is duidelijk dat Ubisoft met de ontwikkeling van Far Cry 3 een dikke pluim verdient. Niet alleen weet het bijzondere personages als Vaas, diens nog geschiftere baas Hoyt, de Rakyat-leidster Citra en de paddoverslaafde dokter Earnhardt overtuigend te doen overkomen, maar het weet vooral veel variatie in een first-person shooter te steken waardoor de game op geen enkel moment gaat vervelen. Sluipmissies worden afgewisseld met ruigere actie, al dan niet samen met een AI-medespeler die zijn taken perfect uitvoert, en telkens komt daar een leuk muziekje bij te pas. Een wietplantage platbranden met een vleugje Bob Marley en Skrillex? Daar zeggen wij geen neen tegen.

Alsof dat nog niet genoeg was om je bijna dertig uur lang mee bezig te houden, zitten er nog enkele co-op missies, alsook een multiplayer in de game verwerkt. Het leuke hieraan is dat de co-op compleet losstaat van het hoofdverhaal. Zes maanden voor de avonturen van Jason Brody en zijn vrienden worden vier bemanningsleden die hun leven terug op orde willen stellen aangevallen door piraten. De kapitein van het schip heeft alles in scène gezet en is er met het geld vandoor. Dat pakt natuurlijk niet en zo begint een nieuw avontuur voor het gezelschap, wat een beetje doet denken aan Dead Island. In splitscreen kan je zowel online als offline het verhaal uitspelen. Let er wel op dat je elkaar steunt door op tijd af en toe je maatje van een nodige ‘boost’ te voorzien en je kreet te gebruiken. Hierdoor gaat zijn levensbalkje terug de hoogte in en kan je het blijven volhouden. Op het einde wordt dan de balans opgemaakt wie onder andere de meeste kills heeft gehaald, wat dan weer onderling voor de nodige competitie zorgt.

Deze competitie wordt dan nogmaals doorgevoerd naar de multiplayer, waarin we op meer dan twaalf maps met vier verschillende matchtypes aan de slag kunnen. Als eerste hebben we de gebruikelijke Team Deathmatch die nogmaals het nodige teamwork netjes in de verf zet en zaken als het droppen van bommen of gas introduceert waardoor tegenstanders op hun eigen teamgenoten zullen schieten. In Transmissie, de tweede meerspelerspelmode, spelen we een soort van Capture the Flag maar dan met kleine zenders. Tijdens Vuurzee, een derde optie, zet je de boel in lichterlaaie en moet je vervolgens als eerste de tegenstanders hun antenne in je bezit zien te krijgen. Het rijtje wordt netjes afgesloten met nog een gekende multiplayer-modus, namelijk Overheersing, oftewel Domination, waar je stukken van de kaart moet zien te veroveren en behouden. Als kers op de taart mag de beste speler van het winnende team over het lot beslissen van de slechtste speler van het verliezende team. Heb je genade of geef je hem een trap in de ballen? Aan jou de keuze.

Conclusie van LouGarou voor deze game.

Far Cry 3 is pure waanzin in alle betekenissen van het woord. Ubisoft is er grandioos in geslaagd een first-person shooter af te leveren boordenvol content en variatie in, al dan niet verhaal gebonden, missies die nooit gaat vervelen. Daarbovenop verwerkte de studio nog eens een leuke multiplayer in de game en is het mogelijk enkele aparte missies met een vriend, zowel online als offline, te spelen. Buiten het feit dat je munitie snel leeggeraakt willen wij graag meer van dit in de toekomst zien. Game of the Year zeg je? Wie weet…

92

+ Variatie in missies
+ Het jagen op dieren