2010 FIFA World Cup South Africa

2010 FIFA World Cup South Africa review 1

Gereviewed voor PS3 door papfles

Review | 29 April 2010 0:00 -

Het lijdt weinig twijfel dat Electronic Arts weer bijzonder goed zal scoren met deze 2010 Fifa World Cup South Africa. Vele fans zijn waarschijnlijk nog steeds bezig met Fifa 10, een spel dat enorm goede kritieken kreeg en ook veel verkocht. De stevige, goede gameplay zit er dus voor vele mensen nog vers in en dat zal ongetwijfeld ook zijn positieve gevolgen hebben voor de verkoop van deze telg. De vraag is echter of dat ook gerechtvaardigd zou zijn en of we niet eerder een uitbreiding hadden moeten krijgen of een goedkopere telg.

Zodra het spel in je console of pc steekt, zal je gewaar worden dat we in een compleet ander sfeertje zitten met deze 2010 Fifa World Cup South Africa (bladvulling was nodig op de cover?). De zwoele beats schallen door de boxen, terwijl een rode gloed je menu's zal overheersen. De warmte straalt wel van je scherm en op dat vlak doet het spel een goede zaak om te doen voelen dat je ook in Zuid-Afrika vertoeft. Weetjes over alle landen - of ze nu meedoen aan de wereldbeker of niet - zijn een leuk tijdverdrijf als je toch met een laadscherm zit.

Ook voor nieuwelingen wordt het wat eenvoudiger met deze telg. Er is immers zelfs een manier ingevoerd waarmee je eigenlijk slechts op twee knoppen moet duwen. De computer zal dan zelf beslissen wat de beste optie is, hetzij een lange pass, een korte pass of een trap naar de goal. Voor het merendeel van de Fifa-spelers is dit echter nutteloos, maar leuk dat Electronic Arts ook aan de beginnende spelers denkt.2010 Fifa World Cup South Africa.

2010 Fifa World Cup South Africa

Good old gameplay

Electronic Arts heeft het juiste spoor gevonden met Fifa 09 en verdergezet met Fifa 10. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze wereldbeker-editie gewoon stevig gebouwd is op de nalatenschap van de voorgaande games. Daar knelt misschien het schoentje wel al. Het is moeilijk om te verwachten dat er een radicale verandering of verderzetting in gameplay zou optreden in een spel dat slechts een half jaartje na zijn voorganger verschijnt.

Je hoeft dan ook geen wereldschokkende veranderingen te zoeken. Het gaat allemaal iets vlotter, iets sneller, maar buiten wat schroefjes hier en wat boutjes daar, speel je eigenlijk Fifa 10 in een Afrikaans jasje. De allergrootste gameplay-verandering vind je in de penalties. Om de stress van een penalty op dit wereldpodium te simuleren heeft Electronic Arts besloten om meer factoren van belang te laten zijn. Zo is niet enkel de hoek belangrijk, maar ook de traptechniek van je speler en vooral hoe hij omgaat met de stress van het moment. Deze techniek zal elders in het spel ook van belang zijn, dus wees niet verbaasd als Barcelona mooiere combinaties op de mat legt, in vergelijking met Anderlecht. Wat de penalties betreft: in wezen komt het trappen neer op een onzichtbare cirkel die je kan verplaatsen als je aanloopt - en opnieuw kan verplaatsen als je hapert tijdens je aanloopt - maar die plots veel groter wordt als je op het verkeerde moment beslist te trappen. Gaat je speler ten onder aan de stress, mag je er vrij zeker van zijn dat hij uitschuift of gewoon naast / over poeiert. Gelukkig kan je hier wel op trainen, maar het is en blijft een serieuze aanpassing.

De wereldbeker

Het spreekt voor zich dat alles draait rond de wereldbeker. Je kan alles opnieuw spelen of instellen. Ofwel maak je zelf groepen aan en speel je enkel de wereldbeker, ofwel ga je vanaf de kwalificaties terug aan de slag. Wie weet krijg jij België wel op het WK. Naast deze standaardmogelijkheden vormen twee spelvarianten de hoofdbrok van deze 2010 Fifa World Cup South Africa. De eerste daagt je uit om de kapitein van je elftal te worden en liefst duw je op het einde van de rit de beker nog de hoogte in. De tweede laat je alle bibbermomenten van de verschillende kwalificatieregio's beleven.

Captain your Country is een verderzetting van een mode uit Fifa 10 waarin je met één specifieke speler aan de slag kon gaan. Deze mode kan je zelfs met een aantal makkers doen, waarbij het dus niet enkel noodzaak is om samen de titel te halen, maar ondertussen moet je ook beter zijn dan de rest om zo de kapiteinsband ook nog eens te veroveren. Dubbele belangen die wel eens tot wat ludieke spelsituaties kunnen leiden. Een simpele pass naar een makker met een beter score overslaan om toch maar de goal zelf proberen te maken om zo extra punten te krijgen, zal schering en inslag zijn als het begint te dringen. Een opeenstapeling van kleine passes kan je snel wat punten opleveren, terwijl een andere actie - waarbij je enkel een teammaat wil helpen - kan leiden tot strafpunten omdat je de bal kwijtraakt, uit positie loopt en dergelijke. Deze 'oneerlijkheid' kan wel een tikkeltje frustrerend zijn, maar op zich is deze modus wel bijzonder leuk om te spelen.

Bij de kwalificatiemomenten zal je vaak slechts de laatste tien minuten mogen spelen, waarbij je dan een aantal mogelijkheden voorgeschoteld krijgt die je punten oplevert. Slaag je er bijvoorbeeld in om de nederlaag nog af te wenden, dan krijg je honderd punten. Win je echter nog, dan krijg je er tweehonderd bij. Win je met twee doelpunten verschil, worden dat er nog eens tweehonderd extra. Zo speel je andere kwalificatiemomenten vrij. Voor de nieuwbakken Fifa-speler zullen deze uitdagingen niet zo voor de hand liggen, want op de hoogste moeilijkheidsgraad zijn ze niet te spelen. In elk geval voegt de spanning van de tijdsdruk een leuk element toe aan het spelen van een potje Fifa.

2010 FIFA World Cup South Africa

Blijven klungelen

Ondanks een gameplay die nog gestroomlijnder werd en spelmodi die gewoon aanpassingen zijn van bestaande modi, zit het toch nog scheef op sommige vlakken. Toegegeven, het veld ziet er dit keer veel beter uit (confetti!) en de voorstellingen van de teams, het publiek en de coach doen allemaal hun deel om je erbij te laten zijn, maar zodra je aan de pot voetbal begint, zit je weer met dat oude kwaaltje: de commentators. Toegegeven, niemand zal verwachten dat er miljoenen zinnetjes zijn die ze kunnen inspreken, maar toch had er meer variatie in mogen zitten. Want buiten de vernieuwde zinnen voor de wereldbeker blijft het toch enigszins huilen met de pet op.

Een onderschepte bal die tot bij je keeper rolt, is heel vaak een spectaculaire redding waarmee blijkbaar de wereldbeker gered wordt. Toegegeven, bij sommige teams is het inderdaad een wonder dat de keeper ook maar enige bal kan vasthouden, maar toch. Onderling liggen twijfelen of de scheidsrechter nu al dan niet een vrije trap heeft toegekend, nadat hij al lang getrapt is, is ook slechts een voorbeeldje van wat er toch nog steevast schort aan de commentaar.

Ook de vervangingen blijven op een bizarre manier geregeld worden. In plaats van een tussenfilmpje krijgen we eerst een beeld te zien van de bovenste tribunes en de lucht vooraleer we de daadwerkelijke wissel te zien krijgen. Dit had echt wel aangepakt kunnen worden ondertussen.

Conclusie van papfles voor deze game.

2010 Fifa World Cup South Africa is geen slecht spel, maar is het ook niet waard om voor de volle prijs verkocht te worden. De goede gameplay speelt leentje-buur bij Fifa 10 en voegt gewoon een nieuw penalty-systeem toe. Het lijkt dat men, dankzij de uitstekende basis van de vorige telg, wat op zijn lauweren heeft gerust. Gelukkig helpen spannende kwalificatiemomenten en een hervormde Fifa 10-modus de fun in deze 2010 Fifa World Cup South Africa te houden. In elk geval had het eerder als goedkopere uitbreiding of stevige downloadable content moeten worden uitgebracht.

80

+ Gameplay zat al goed
+ Spannende kwalificatiemomenten