Microsoft

Microsoft frontman Phil Harrison verrast door geweld op E3

Microsoft frontman Phil Harrison verrast door geweld op E3


15 June 2012 11:35 | Nieuws | Praga | 10 reacties

Naast Warren Spector laat nu ook Microsoft frontman Phil Harrison (ex Sony PlayStation én Atari) zich uit over het teveel aan geweld in games op deze E3. Het was trouwens zijn eerste E3 in drie jaren en meteen ook de eerste waar hij niet op een podium hoefde te staan om presentaties te doen.

Hij had dus de kans om net als de journalisten door de hallen en de booths te wandelen en de nieuwste games te checken. Hij was dan ook verrast door het vele geweld in games en nog meer over de positieve reacties van de gamers op dit geweld. Bij elke knal of moord werd er opvallend veel en luid geapplaudiseerd zegt Phil Harrison.

Between the Microsoft, Sony, EA and Ubisoft shows there were claret-filled demos of Tomb Raider, Splinter Cell: Blacklist, Medal Of Honor: Warfighter, Far Cry 3 and, most memorably, The Last Of Us (pictured), when the audience cheered loudly at either a shotgun blast to the face or the flung brick that preceded it.

Gelukkig houden de ontwikkelaars en uitgevers wel degelijk rekening met de leeftijdsvoorwaarden wanneer ze de games uitbrengen zegt hij. Bovendien zijn de consumenten goed geïnformeerd zodat ze perfect weten wat ze al dan niet in huis halen. Nu, dan moet hij maar eens gaan kijken in de winkels hoeveel gamers games aanschaffen met een PEGI-rating lager dan op de verpakking zou ik zo zeggen.

Nog volgens Harrison mogen we gelukkig stellen dat het geweld in games niet centraal stond op deze E3 maar wel de evolutie in games, sociale aspect, de interactie tussen bijvoorbeeld consoles en mobiel,...

"It's not just games; it's games, plus connected experiences, plus social plus new business models, and that, I think, is really evident in E3"

Akkoord of niet akkoord met Phil Harrison? Laat het horen in de comments.

 

Bron: edge-onlineexterne link
 
1 100% rep

Yvezz zegt op 15/06/2012 11:49   [?]

  Rating 0 16+ 16+
akkoord, vroeger ging het met een pak minder expliciet geweld ook...
Nu ja, winkels houden zich toch bijna niet aan ratings.

2 100% rep

yoshimura zegt op 15/06/2012 12:19   [?]

  Rating 0 16+ 16+
De publishers/studios maken nu eenmaal wat de markt vraagt

Een van de zaken zijn die altijd centraal stonden & staan bij de mensheid is het geweld.

Vroeger was het space invaders, met een wapen de aliens uit de lucht knallen, nu kan je dat in high res in 3D.

Nu dat gaming echt mainstream is geworden, kan je niet anders verwachten dan dat je baken kritiek van overal gaat krijgen.


3 100% rep

Dazzled zegt op 15/06/2012 12:37   [?]

  Rating 1 16+ 16+
Als het van microshit afhangt moeten we allemaal "viva pinata" spelen...
4 100% rep

humpus zegt op 15/06/2012 13:02   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Ik wist dat er kritiek op ging komen, en ook vanuit welk front (dat front dat deze generatie niet meer op games focust, je weet wel).
Het is blijkbaar OK om enkele honderden (of duizenden) kills te maken in Halo, COD, of welke shooter dan ook. Maar van zodra er een realistisch spel gemaakt wordt, waar er écht in beeld wordt gebracht hoe smerig en achterbaks de mensheid is als die op de rand van uitsterven staat, wordt dat geclassificeerd als 'te gewelddadig'.

Conclusie: casual geweld in hoge aantallen is OK, realistisch geweld in minder hoge aantallen maar beter in beeld gebracht, is niet OK. Zever.

We zijn de laatste jaren zo immuun geworden voor al het geweld in games (GTA anyone?) dat casual geweld blijkbaar geen probleem meer is.

Ik weet dat het een heel andere ervaring is, dat ontken ik niet. Het is zoals Saw vergelijken met Final Destination. Bij de ene durft de helft niet te kijken en bij de andere zit iedereen zich gewoon af te vragen op welke spectaculaire manier deze keer iemand dood gaat. Maar in beide film gaan er mensen dood, het wordt gewoon anders aangebracht.
4.1 100% rep

maximrace zegt op 15/06/2012 17:05   [?]

  Rating 0 16+ 16+
zever is dit totaal niet. Dit is hetzelfde zoals in de films. Een seksscène is ok, maar toon je bv een stuk waar iemand verkracht wordt in detail gaat niet ok zijn.
4.2 100% rep

humpus zegt op 15/06/2012 20:36   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Wel appels met appels blijven vergelijken he. Een seksscène is positief, een verkrachting niet.
Straks gaan we nog zeggen dat een verkrachting alleen slecht is als die in detail in beeld gebracht wordt
5 100% rep

V1nce zegt op 15/06/2012 14:31   [?]

  Rating 1 16+ 16+
Who cares, behalve dieje hier bove mij mss met zenne wall of shit.
5.1 100% rep

humpus zegt op 15/06/2012 20:31   [?]

  Rating 0 16+ 16+
26 jaar en al zo volwassen. Ze mogen trots zijn bij uw thuis.
5.2 100% rep

V1nce zegt op 16/06/2012 12:42   [?]

  Rating 0 16+ 16+
heel trots
6 100% rep

maartendq zegt op 15/06/2012 21:33   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Overdreven geweld is voor mij de hoofdreden waarom ik nog nooit 'n GTA game aangeraakt heb. GTA voor mij is "kijk hoe tof het is om crapuul te zijn". Bovendien hebben zo'n games de neiging om heel het gangstergebeuren nodeloos te romantiseren. Ik ben benieuwd hoe succesvol 'n realistische gangster game zou zijn. Stel je voor: GTA: Mexico anno 2012. Ben eens benieuwd hoe lang het duurt voor iedereen kotsend zijn TV of PC uitzet.

Games als Gears of War bevatten inderdaad ook veel geweld, maar die games zijn allesbehalve realistisch. Bovendien is het zo over-the-top dat het gewoon opvalt dat het grappig bedoeld is. Anderzijds heb je dan games als Halo, waarin je behoorlijk wat aliens omverknalt maar er niemand om maalt dat er amper bloed in te zien is.

Is er te veel geweld in games tegenwoordig? Voor een doorsnee volwassene valt dit waarschijnlijk nog mee. Waar je rekening mee moet houden is dat er echter veel jonge kinderen zijn die ook dergelijke spellen spelen, en kinderen zijn een stuk beïnvloedbaarder dan volwassener. Toegegeven, ik speelde ook Doom en Duke Nukem 3D toen ik 'n ukkie was, maar die spellen zagen er allesbehalve realistisch uit. Als gamer moest je nog enigzins je fantasie gebruiken. Tegenwoordig moet ik soms moeite doen om screenshots van foto's te onderscheiden.