9lives

Binnenkort geen tweedehands games meer op console?

Binnenkort geen tweedehands games meer op console?


25 April 2012 16:54 | Nieuws | FatalX | 61 reacties

Nadat in 2008 het verhuren van games verboden werd, lijkt het er nu op dat ook tweedehands games binnenkort tot de geschiedenis behoren. In artikels op Kotaku en Gamespot wordt namelijk beweerd dat er op de opvolger van PlayStation 3 niet meer gespeeld kan worden met gebruikte games. Je zou dan moeten inloggen op PlayStation Network om te kunnen spelen en zodoende zou elk spel spel worden vastgemaakt aan je account. Toch moet voor ogen gehouden worden dat dit impliceert dat iedereen die op de nieuwe PlayStation wil spelen, verplicht zal worden om een internetverbinding te hebben. Dit gerucht lijkt dus vrij ongeloofwaardig, aangezien dat kwaad bloed zou zetten bij de gamers en een zware deuk in het imago van Sony zou zijn.

 

In januari kon je in een artikel op Gamespot lezen dat ook Microsoft van plan zou zijn om een gelijkaardige maatregel in te voeren bij zijn volgende console. Er werden toen echter geen details gegeven over hoe dat geïmplementeerd zou worden.

 

Rasmus Hojengaard van Crytek, ontwikkelaar van Crysis, heeft in een interview verteld dat hij het blokkeren van tweedehands games volledig ziet zitten. Hij zegt dat het vanuit een commercieel oogpunt "absolutely awesome" zou zijn. Hij lijkt echter alleen te zijn met zijn mening, want onder andere Adam Badowski (CD Projekt Red) en Matthew Karch (Saber Interactive) hebben al laten weten dat zij voorstander zijn van gebruikte games. 

 

Wat vind jij? Zijn games al niet duur genoeg? Zou jij een console kopen waarop je geen tweedehands games kan spelen? 

 

Bron: Gamespotexterne link
 
Pagina:
1 100% rep

bumblebee_be zegt op 25/04/2012 17:02   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Tja, Als je via Steam een spel koopt kun je het na dat je het heb uitgespeeld ook niet verkopen he.
1.1 100% rep

Vorthar zegt op 25/04/2012 17:44   [?]

  Rating 5 16+ 16+
Pc games zijn wel goedkoper dan console games hè. Vaak 65 euro nieuw, een pc game meestal 40 euro.
1.2 100% rep

Reverz zegt op 25/04/2012 18:48   [?]

  Rating 8 16+ 16+
Dat gij u games via Steam koopt is u probleem, niet dat van de mensen die hard copy's kopen voor hun console en nadien doorverkopen...
1.3 100% rep

cpt nice zegt op 25/04/2012 19:23   [?]

  Rating 0 16+ 16+
@1.1: Pc-games zijn inderdaad meestal goedkoper, maar een nieuwe AAA-titel is meestal toch 50 euro, heel afentoe zelfs meer.
1.4 100% rep

Moonbaby zegt op 25/04/2012 19:24   [?]

  Rating 0 16+ 16+
1.2 is presies nimeer mee op het vlak van PC-gaming.

"ALLES" LOOPT DOOR STEAM. (of zo'n ander rommel program)
Waardoor uw keys aan uw account gebind worden en ge ze niet meer kunt doorverkopen. ookal gaat ge het cd'ken in de winkel halen.

Licht uzelf eerst in voorat ge idiote opmerkingen geeft.
1.5 100% rep

Reverz zegt op 25/04/2012 19:57   [?]

  Rating 1 16+ 16+
Ik weet ook dat er veel zaken via steam gaan, zelfs hard copy's maar er zijn nog steeds nen hoop PC games waar gamers vrij de keuze hebben om onafhankelijke hard copy's te kopen of hun game via steam te kopen. In dat eerste geval is er geen probleem, in het 2de geval is die account locked maar dat is u eigen fout, dat is alles wat ik zeg.

Voor je allerlei veronderstellingen begint te maken en vanalles probeert te lezen dat er niet staat zou ge beter u zelf eens eerst informeren ipv idiote opmerkingen te maken.
1.6 100% rep

Bart Religion zegt op 25/04/2012 21:10   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Hoogstwaarschijnlijk toch de allerlaatste generatie met fysieke exemplaren. Tegen volgende generatie zijn we allicht 2022 ofzo en zal alles via download gaan enzo gaan
2 100% rep

Alpine zegt op 25/04/2012 17:17   [?]

  Rating 8 16+ 16+
Ik vind dat je games moet kunnen door verkopen of tweedehands kunnen kopen.
Dit is puur geldklopperij en nog zeer slecht voor het milieu ook.

Als dit het geval gaat zijn bij de ps4 dan pas ik want dan wordt de prijs hoog gehouden hoe oud de game ook is.

Dat je voor multiplayer een code geeft die je maar 1 keer kan gebruiken en mits 10€ een nieuwe kan kopen kan ik wel mee leven.
Voor dvd's , cd's noem maar op doen ze dit toch ook niet.
2.1 100% rep

CurrY zegt op 25/04/2012 17:32   [?]

  Rating 4 16+ 16+
Moest één van de consolefabrikanten besluiten voor dit te doen dan is het makkelijk om meest verkochte console te worden en dat is gewoon door de enige te zijn die wel 2dehands games toelaat.
3 100% rep

KaGe[47] zegt op 25/04/2012 17:18   [?]

  Rating 3 16+ 16+
Ongelofelijk dat ze hieraan denken...tweedehands games verbieden is een recht dat ons wordt ontnomen. Betekent trouwens ook dat zelfs simpelweg eens een spel uitlenen of lenen van een vriend niet meer kan. En dat puur uit winstbejag...
3.1 100% rep

CurrY zegt op 25/04/2012 17:29   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Steam says hi.

Ook al is Steam imo beter omdat het puur over digitale distributie gaat.
Deals zouden ze op console bv al niet kunnen doen gewoon omdat de retailers dan met hun games blijven zitten.
3.2 100% rep

Karre zegt op 25/04/2012 19:49   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Waar staat dat recht dan geschreven bij Amnesty?
3.3 100% rep

Chimeray zegt op 26/04/2012 0:04   [?]

  Rating 1 16+ 16+
Nochthans heb je dat recht nooit gehad. In de plaats had je het recht om het spel te spelen = je koopt dus een licentie. Je hebt nooit het recht gehad om zelf uitgever te zijn, en dus uw licentierecht te verkopen. In principe geef je 2 mensen de "ervaring" voor de prijs van 1. Daarom willen ze dat dus verbieden.

Ze hebben gamers gewoon slecht geinformeerd, dit is al sinds jaar en dag zo, ze deden er alleen niets aan.
Het is er duidelijk aan te zien... al die vergelijkingen met auto's en whatnot, is een volledig ander model.
Je verkoopt je cinematicket toch ook niet door???
3.4 100% rep

KaGe[47] zegt op 26/04/2012 8:13   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Ik heb die licentie gekocht dus heb ik toch het recht om ermee te doen wat ik wil ? Als ik dat aan iemand anders wil geven of wil doorverkopen dan is dat volgens mij mijn volste recht.
3.5 100% rep

humpus zegt op 26/04/2012 9:18   [?]

  Rating 0 16+ 16+
@3.3: Zever. Jij vergelijkt zelf games met een cinematicket.
In de cinema moet elke klant apart betalen omdat ik fysiek naar daar ga en gebruik maak van apparatuur die ik zelf niet heb. Elk bezoek van mij impliceert een opbrengst maar ook een kost.

Bij games is deze kost er NIET. Ik speel op mijn console, met mijn stroom, in mijn living, in mijn zetel.
Het enige argument hiertegen is het multiplayeraspect, omdat de servers waarop je speelt draaiende gehouden moeten worden. Voor singleplayergames bestaat zo'n argument niet. Dan gaat het gewoon over de laatste euro uit de consument sleuren en meer zuivere winst voor hun te genereren.
3.6 100% rep

Chimeray zegt op 26/04/2012 10:27   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Ik zeg niet dat het een waterdichte vergelijking is maar het zit er alleszinds dichter tegen dan auto's.

En neen, licenties mogen niet doorverkocht worden. Uw CD en handleiding, etc... Dat is van jou, de software... niet. Ze verkopen je een ervaring en ze brengen dit tot bij jou door middel van een medium. Je mag uw CD doorgeven en men kan uw handleiding bewonderen maar men mag het niet spelen.

Is ongeveer hetzelfde bij licenties van 3D paketten, maar ligt nog ietsje anders om verscheidene redenen.

Je moet gewoon afzien van het gedacht dat je een product gekocht hebt, het is niet tastbaar. Enige reden waarom je dit wel denkt is omdat men nu een fysiek medium gebruikt, als dit digitaal was (bvb met cloud gaming) zou men dit misschien gemakkelijker verstaan.
Hopelijk is dit wat duidelijker. Ik zeg niet dat dit goed of slecht is hé, maar dit zijn nu eenmaal de regels, en ietwat specifiek voor een digitale ervaring.

Hetzelfde zou in principe gelden voor film DVD's, maar de filmindustrie is nu eenmaal niet zo streng blijkbaar (of vernieuwend in de manier dat ze hun product verspreiden... het is al ingeburgerd)
3.7 100% rep

humpus zegt op 26/04/2012 12:01   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Het maakt niet of of games een tastbaar goed zijn of niet. In principe kun je zowel tastbare als ontastbare goederen doorverkopen aan elkaar, het is gewoon gemakkelijk om beperkingen in te bouwen bij ontastbare goederen.

En bij zowel tastbare goederen als ontastbare goederen draait het om de ervaring. Ik koop geen auto om er één te hebben, ik koop 'm om ermee te rijden.

Wat wel belangrijk is, is of dat het om een rivaal goed gaat of niet. Als ik mijn versie van GT5 aan het spelen ben, kan niemand anders tegelijk van mijn versie gebruik maken. Dat is waar jouw cinemavergelijking scheef loopt (het feit dat ik film kijk belet niet dat iemand anders mee kan kijken) en auto's dus eigenlijk een beter voorbeeld zijn, ookal zijn ze een tastbaar goed.

Wat de gameïndustrie hier probeert te doen is waarschijnlijk economisch gezien niet 'fout'. Ethisch gaat het wel wat ver. Zo lang ik een spel doorverkoop, en ik dus het gebruikersrecht verlies, is er in principe niks aan de hand. Natuurlijk gaan ontwikkelaars klagen omdat de inkomsten niet naar hun gaan, maar naar de originele koper van het spel.

Het is een moeilijke discussie, want in veel industrieën willen bedrijven (uiteraard) de tweedehandsmarkt afschaffen. Ik betwijfel eigenlijk of dat wel zo'n slimme zet is. Als je denkt dat elke gamer hetzelfde budget blijft besteden aan games, gaat iedere gamer gewoon minder games kunnen kopen op zich. En waartoe dat dan weer gaat leiden...
4 100% rep

Elosopardo zegt op 25/04/2012 17:18   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Dikke bullshit. Hoe kan je dan nog eens een spel lenen van iemand anders ?!
4.1 100% rep

CurrY zegt op 25/04/2012 17:24   [?]

  Rating 3 16+ 16+
Niet want dat vinden ze waarschijnlijk even erg als piraterij.
5 100% rep

Thorstein zegt op 25/04/2012 17:24   [?]

  Rating 13 16+ 16+
Ze vergeten dat veel gamers hun oude games verkopen om nieuwe te kunnen kopen.
Als ze dit doen snijden ze in eigen vingers.
6 100% rep

CurrY zegt op 25/04/2012 17:26   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Als ze dan hun nieuwprijs verlagen naar de prijs van PC games én regelmatig deals zouden geven zoals Steam dan zou ik het nog zien zitten maar waarschijnlijk blijft de prijs zoals het is...

Nu moeten ze nog iets proberen verzinnen om mensen met meerdere accounts op 1 console de DLC meerdere keren te laten kopen en dan zijn we mooi uitgemolken.
6.1 100% rep

CurrY zegt op 25/04/2012 17:28   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Edit:Knop was weg dus dan maar hier.

Die deals zoals steam kunnen ze waarschijnlijk al niet doen want dan gaan de retailers zagen.
6.2 100% rep

Teknohol1c zegt op 26/04/2012 11:16   [?]

  Rating 1 16+ 16+
Na u post F5 duwen dan komt den edit terug
7 100% rep

killzone111 zegt op 25/04/2012 17:31   [?]

  Rating 0 16+ 16+
ps3hax ftw
8 100% rep

halovision zegt op 25/04/2012 17:32   [?]

  Rating 6 16+ 16+
2de hands + ruil moet gewoon blijven bestaan!
if not, gaat er nog meer piraterij ontstaan.
9 100% rep

Rorin zegt op 25/04/2012 17:34   [?]

  Rating 6 16+ 16+
Als ze dit er door duwen dan gebruik ik terug voornamelijk de PC voor gaming.
10 100% rep

iXzion zegt op 25/04/2012 17:38   [?]

  Rating 6 16+ 16+
Da ne zever ... als dit werkelijkheid wordt keer ik terug naar good old pc en piratbay
11 100% rep

Vorthar zegt op 25/04/2012 17:46   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Als dit doorgaat zijt ge beter met een goeie pc te kopen ipv een console. 65 -70 euro per spel loopt al heel erg snel op. Volgens mij is het dan zelfs goedkoper om een fatsoenlijke pc te kope voor een paar jaar.
12 100% rep

Nt_Turon zegt op 25/04/2012 17:47   [?]

  Rating 1 16+ 16+
Ze kloppen al geld uit de DLC's die ze naar ons toesmijten en nu mogen er nog geen 2dehands games zijn?

Er zijn genoeg gamers die nog niets verdienen en die net doordat ze hun oude games verkopen nieuwe kunnen kopen. Dit is idd een belachelijk idee. Als dit er door komt, ben ik wel voor een protestactie
13 100% rep

[DZM]Gorak zegt op 25/04/2012 17:58   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Denk dat het zeker iets zal zijn dat ze op de volgende generatie consoles zullen proberen door te voeren.

Ze gaan toch maar hun eigen graf graven zé.

kzal dan wel wachten tot de games in promo staan de volle pot betaal ik nu zelden en dat zal in de toekomst zeker nie veranderen
14 100% rep

Abe zegt op 25/04/2012 18:07   [?]

  Rating 0 16+ 16+
Ik geloof dat wanneer de game-industrie dit doorzet ze serieus zelf in hun vingers gaan snijden!
Heel wat minder consoles zullen verkocht worden op de release date. (dus ook minder games)
Dat heel veel ontwikkelaars over de kop zullen gaan en zeker diegene die regelmatig schijtgames een repetitieve brol op de markt gooien!
Gamers moeten op zijn minst wanneer ze plus minus 60 euro aan een overhypt gedrocht van een game hebben betaald een deel van die betaalde euro's kunnen recupereren om op termijn een nieuwe game aankoop te kunnen doen.
Ik geef jaarlijks toch een redelijk schoon bedragske uit aan mijn gamehobby en moest ik na enige tijd het toch niet kunnen laten en overgaan tot een aankoop van een console die 2de handsgames boycot weet ik wel zeker dat ik enkel nog de pareltjes van games zou aankopen en de middelmatige meuk tot schijtgames aan mij wijselijk voorbij laat gaan.
Met andere woorden dit zijn 2/3 tot 3/4 van de games die ik nu wel aankoop.
Hopelijk staat er dan in elke gamestore een grote budgetbak waar je de rotzooi kunt uitvissen aan een prijs van maximum 10 euro of zo.
15 100% rep

Dazzled zegt op 25/04/2012 18:13   [?]

  Rating 1 16+ 16+
Verbied dan maar ineens alle tweedehands he, geen tweedehands autos, kleren, computermateriaal... ALLES!

Want natuurlijk is dat vanuit commercieel standpunt beter, lol!

Fecking kapitalistische ingesteldheid, om van te kotsen!